Ugrás a tartalomhoz
ápr. 03. 2014

Sosem túl korai elkezdeni?

A fiatalkori mozgás elengedhetetlen a megfelelő izomfejlődéshez, a csontozat helyes növekedéséhez, a motorikus-koordinációs és kondicionális képességek fejlesztéséhez. Ezek a képességek fejleszthetők a nemrégiben megnövekedett egyszerű testnevelés órák alkalmával, de gondolok itt az egyszerűbb tornagyakorlatok és gimnasztikai elemek elsajátítására, amelyekkel az alap tartáshelyzetek berögzülnek már egészen kisgyermek korban.  De mi a helyzet a fiatalkori testépítéssel?

19745762.jpg

Nem régiben egy fiatal testépítővel volt tele a média, név szerint Daveon Hill-el, aki 18 éves korára berobbant a bodybuilding világába, hiszen minden idők legfiatalabb testépítőjeként versenyezhetett. Ő mindössze 10 évesen ismerkedett meg a súlyzókkal, szülei hatására, akik szintén testépítéssel foglalkoztak, több-kevesebb sikerrel. Maga a súlyzós edzés a 12. életévét betöltve vált igazán életének részévé, komoly edzői felügyelet mellett, amely hamar meghozta gyümölcsét: az első trófeát 15 éves korában sikerült elhódítania. Családja mindenben támogatja, még az állítólagos napi 5000 kalóriás étrendjét is összeállítják neki. Most 18 évesen, már felnőtt kategóriában versenyzik és az utóbbi időben három aranyérmet is szerzett. 

Daveon története rávilágít a fiatal kori testépítés túlzott megszállottságára, amely még a folyamatos felügyelet és helyes súlyválasztás mellett 12-14 éves korban is túl korai. Nem beszélve arról, hogy Ő már a 18. évét betöltve versenysportolóvá vált. „Az egészség pedig ott végződik, ahol a versenysport kezdődik.” Talán túl közhelyes ez az állítás, de egy versenyszezon a profik testépítők szervezetét is rendkívül megterheli. Elképzelni is nehéz, hogy egy fejlődésben lévő szervezet egy ekkora teherrel, hogy lesz képes megküzdeni.(szálkásítás,vízhajtás, 0ch stb..) 

Egy másik történet szereplője, szintén a napokban került napvilágra. Brandon Blake a 8 éves kisfiú kicsit más módját választotta az ebben a korban még „játéknak” nevezett kikapcsolódásnak. A kisfiú nap, mint nap egy trambulinon tölti az idejét, emellett sokat húzódzkodik és végez egyéb, könnyebb erősítő gyakorlatot is. A mini Hercules mindössze 25 kg, elkerüli az édességeket, diétázik, húsokkal és sok-sok zöldséggel színesítik az ebédjeit. A kisfiú példaképe Frank Medrano és nagy álma, hogy egykor, képes legyen olyanokat véghezvinni, mint bálványa Frank.

szerk_1.png

A legnagyobb botrányt pedig, pár éve Richard Sandrak keltette, aki már 6 évesen fejébe vette, vagy fejébe „verték” a testépítést, ahogy a botrány tovább fokozódott. Hiszen Richard édesapját vád is érte emiatt.. Állítólag az Ő mániájának köszönhető kisfia izmos testalkata. A kisfiú ezt később viszont megcáfolta. Akár hogy is, ez már mindenképp a szülők felelőssége még ha, aput és anyut nem is zavarja, hogy még fejlődésben van gyermekük szervezete és a lenti képeit elnézve, csöppet sem egy egészséges 6 éves kisfiú látszatát kelti.

Összességében tehát elmondható, hogy minimum a serdülő kor végéig a szülő felelőssége, hogy gyermeke számára mi lesz az első sporteszköz, amelyet megszerettet vele. Persze, ha kiviszi a grundra focizni, az még nem azt jelenti, hogy a kissrácból csak focista lehet. Viszont, ha egy ekkora fizikumot és erőt ad a kezében, azt okkal tegye, ha meggyőződött róla: gyermekének ez a legfontosabb és ebben szeretné kipróbálni magát. Hiszen egy focistacsemetéből még lehet testépítő, de fordítva már kevésbé.