Ugrás a tartalomhoz
júl. 09. 2014

Funkcionális élelmiszerek szerepe a testsúlyszabályozásban - I. rész

Tej: élet, erő, egészség! És lehet, hogy a fogyásban is segíthet?

Igen, ugyanis a kutatók szerint fordított az összefüggés a kalciumbevitel és a testtömegindex (más néven BMI = testsúly kg /testmagasság m2) között. A legkisebb BMI-t azoknál mérték, akiknél a legmagasabb volt az étrend kalcium:fehérje aránya.

ozpowder-slav-sagan-milk-protein-580x279.png

A tanulmány szerzői feltételezik, hogy akár 60-80%-kal is csökkenhetne az elhízás gyakorisága, ha az emberek minden nap bevinnék az ajánlásoknak megfelelő mennyiségű kalciumot:

 

ca-feherje_tablazat.jpg

Csak a kalcium számít?

Ha ilyen pozitív eredménye van a magas kalciumbevitelnek, akkor felmerülhet, hogy hazafelé beugrunk a patikába, és veszünk egy doboz Ca-tablettát, aztán várjuk, hogy a kilók leolvadjanak rólunk. Hát, sajnos a helyzet nem ilyen egyszerű, sőt úgy tűnik, a táplálékkiegészítők közel sem olyan hatásosak, mint a tejből származó kalcium. Egy kísérletben a résztvevőket 3 csoportra osztották:

  • 1. csoport: résztvevői 500 kcal-val csökkentették az energiabevitelüket, és legfeljebb napi egy adag tejterméket fogyaszthattak. Ezen kívül 400-500mg Ca-táplálékkiegészítőt kaptak.
  • 2. csoport: mínusz 500 kcal, napi 0-1adag tejtermék, és plusz 800mg Ca.
  • 3. csoport: mínusz 500 kcal, és minden nap 3 adag tejtermék.

A kísérlet időtartama 24 hét volt.

Íme, az eredmények:

tablazat2.jpg

Látható, hogy minden paraméterben a 3. csoport győzött, vagyis napi három egység tejtermék elfogyasztása jelentősen növelte a fogyás mértékét, az alacsony tejtermékfogyasztó csoportokhoz képest. Ez azt jelenti, hogy a táplálékkiegésztítő formájában bevitt kalcium, közel sem olyan hatásos, mint a tejtermékekből származó. Fontos megemlíteni, hogy a 3. csoportnál a fogyás 66,2%-a a hasi régióból származott, ami egészségügyileg és esztétikailag is nagy előny (mindnyájan szeretnénk kockás hasat, nem?).

Azt sem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezek az emberek nem a szokásos étrendjük mellé ettek némi tejterméket, hanem 500 kalóriával csökkentett diétát követtek. Sajnos, a tej sem csodaszer, ezért senki ne várja, hogy egy tudatosan összeállított, energiadeficitet eredményező étrend nélkül is fogyni fog, ha betervez a napjába néhány pohár tejet! Viszont arra számíthatunk, hogy ha a csökkentett energiabevitelt úgy valósítjuk meg, hogy az étrendünk napi több adag tejterméket is tartalmaz, akkor jobb eredményre számíthatunk, mint nélküle.

 Miért van ilyen hatása a kalciumnak?

Ezt a bekezdést azoknak szánom, akik érdeklődnek a tudományos magyarázat iránt, ha Téged nem érdekel, nyugodtan ugord át ezt a részt!

Nos, a dolog lényege az, hogy a megemelkedett kalciumbevitel hatására csökken az 1,25-dihydroxykolecalciferol szintje a szervezetben. Ennek következtében csökken a kalciumtranszport a zsírsejtekbe és a hasnyálmirigy sejtjeibe. Zsírsejtek esetén, a csökkent kalciumtartalom miatt csökken a zsírsav szintáz nevű enzim termelése, ezért csökken a lipogenezis (zsírok előállítása) és fokozódik a lipolízis (zsírok bontása). A hasnyálmirigy sejtjeiben a csökkent kalciumszint miatt csökken az inzulinelválasztás, ami szintén a zsírok bontásának kedvez. Tehát, a tejtermékekből származó kalcium közvetve nagyon kedvező feltételeket teremt a zsírraktárak leapasztásához, míg a zsírraktározást nehezíti.

Miért jobb a tejtermékből származó kalcium hatása a szuplementumnál?

A tudósok ezt két fő okkal magyarázzák:

  1. A tejben lévő tejcukor, illetve a savanyított tejkészítményekben (pl. joghurtban) levő tejsav elősegíti a kalcium felszívódását, így az kiválóan tud hasznosulni.
  2. A tejben, a kalciumon kívül egyéb komponensek is vannak, melyek részt vehetnek a kedvező testösszetételi változások kialakításában. Ezek a következők: tejsavó fehérje, konjugált linolsav és elágazó szénláncú aminosavak (ismertebb nevükön BCAAs = Branched Chain Amino Acids).

 

179639208.jpg

Van, akinek étel, van, akinek méreg

Mint számos élelmiszer esetében, a tejtermékeknél is elmondható, hogy nem mindenkinek javasolhatók. Az alábbiakban megtalálhatod a neked szóló ajánlásokat.

Tejfehérje allergiások

Számukra a tej és tejtermékek fogyasztása TILOS! Amennyiben nem tartják be ezt az előírást, a következő tünetekre számíthatnak: hányinger, hányás, hasmenés, bőrtünetek (pl. ekcéma, csalánkiütés, viszketés), véres széklet, gége bedagadása. Sajnos, nekik mellőzniük kell minden élelmiszert, ami tejet tartalmaz.

Laktóz intoleránsok

Ők kicsit jobb helyzetben vannak, hiszen nem allergiásak, csak a tejcukor emésztéséhez szükséges laktáz enzimben szenvednek hiányt. Jó hír, hogy ma már sokféle laktózmentes tejterméket vásárolhatunk, sőt laktáz tablettát is beszerezhetünk, melynek segítségével bármilyen tejterméket elfogyaszthatunk.

A tejcukor érzékenység tünetei: hasmenés, puffadás, görcsös hasi fájdalom, szélgörcs.

Többiek

Azoknak, akik a tejet gond nélkül képesek megemészteni, azt javaslom, rendszeresen fogyasszanak tejtermékeket. Amennyiben fogyás a célunk, elsősorban ezeket a termékeket ajánlom:

  • 1,5%-os tej
  • Joghurt
  • Kefir
  • Sovány túró
  • Cottage cheese
  • Sovány sajtok (pl. mozzarella, ricotta)

 

Egészségetekre! :)