Ugrás a tartalomhoz
sze. 06. 2014

Az élelmiszerek Szent Grálja

A testépítők régóta keresik az élelmiszerek Szent Grálját, ami mellé mást már nem is kell enni és mégis azonnal óriásira lehet tőle nőni, miközben a testzsír százalék egy számjegyűre olvad. Állítólag maga Arnold Schwarzenegger mondta egyszer, hogy ha tudná, hogy attól lesz hatalmas, akkor egy vödör szart is megenne. Ugyan erre semmi bizonyítékot nem találtam eddig, de jól tükrözi az elszántságot, amivel a tökéletes táplálékot keressük. Nem véletlen ez, mindannyian tudjuk, hogy testünk átalakulása 70-80 százalékban függ a diétától és csak a maradék 20-30% az edzés.

arnold-diet.jpg

Létezik-e vajon olyan étel, ami egymagában tartalmaz minden tápanyagot, amire szükségünk van?

Ehhez először is azzal kell tisztában lenni, hogy egyáltalán mire van szükségünk. Mivel ez egyénenként eltérő ezért már itt megdől a fenti kérdés. Más a tápanyagszükségletünk az anyagcserénk sebessége miatt, az eltérő aktivitásunk, súlyunk, nemünk és életkorunk miatt.. Ezek szerint mindenkinek mást kellene keresnie, ráadásul az sem mindegy, hogy tömegelünk, szálkásítunk vagy pont jól érezzük magunkat a bőrünkben. Tegyünk mégis egy elméleti kísérletet!

Egy átlagos (kicsit gizda) ember, mint mondjuk én, 92,5 kg negyven évesen Szükségem van durván 2.800 kcal-ra, ami cirka 280 gramm fehérjéből, ugyanennyi szénhidrátból és hogy kijöjjön a 2800 kcal, 60 gramm zsírt. Arányait tekintve tehát valami olyasmit keresünk, ami 3:3:1 arányban tartalmaz fehérjét:szénhidrátot:zsírt.

A protein porok kiesnek, mert sok bennük a fehérje, a tömegnövelőkben meg kevés.
Ki lehet ugyan keverni megfelelő arányú turmixokat, én is szoktam egy kis tejsavóval feljavítani a tömegnövelőt, hogy jók legyenek az arányok és az így kapott "protein meal" csakugyan jó lehet egy-egy étkezés kiváltására, de hosszú távon csak ezen élni azért hát finoman szólva is beteges lenne.

A természetes és népszerű, azaz tiszta élelmiszerek esetében:

Csirkemell – 1:0:0 -> nem jó
Tej – 2:3:1 -> nem jó (és nem is tiszta)
Tojás – 2:0:2 -> nem jó

És így tovább… Sajnos vagy nem, de az alapvető élelmiszerek magukban nem megfelelőek.A növényi alapanyagoknál azért, ha jól szétnézünk akkor lehet közel tökéletes megoldást találni, de ott meg az aminosav profil az, ami miatt elbukik az összes szóba jöhető forrás. Ezért kell az alapvető hús vagy tej alapú élelmiszereket kiegészíteni valami mással, ami változatossá teszi a táplálkozásunkat, tehát mindenképp előnyünkre válik.
A régi sztereotípia, a csirke rizzsel. A youtube-on látható motivációs videókon lépten nyomon ezt nyomják a nagy arcok. Nem véletlen. Ha megeszünk minden nap egy kiló csirkét és ugyanannyi főtt rizst (nyersen kb. 360 gramm), akkor pont ott vagyunk a célunknál a zsírtól eltekintve, amivel viszont így kedvünkre játszhatunk. Ha a rizst részben, vagy egészben kiváltjuk párolt zöldségre, akkor még kreatívabbak lehetünk az étkezések megtervezésénél, kis nasik is beleférhetnek.

bodybuilder-eating-rice.jpg

És hogy mi értelme van a fenti rizsának. Tulajdonképp nem sok :-), de arra próbáltam rávilágítani, hogy együnk tisztán, változatosan és akkor nem kell heti több órát aerob edzéssel tölteni, és nem kell folyamatosan aggódni a súlyunk miatt. Szóval csirkék rettegjetek! A Szent Grált pedig ne kergessük, nem fogjuk a szupermarketek polcán megtalálni, együnk tisztán, igazi kaját!