Ugrás a tartalomhoz
okt. 31. 2014

Az F-faktor diéta

Volt egyszer egy film, amiben arról panaszkodott egy fiatalember, hogy „My father used the word F a lot. F this, and F that!” Nos itt az F betű nem „arra a szóra” utal, hanem a fiber azaz a rost kezdőbetűjére. Ez tehát nem más mint egy rost diéta. Itt is a népszerűséget egy könyv alapozta meg, amit Tanya Zuckerbrot (nem egy diétás név) dietetikus hozott össze. Az alap feltevés, hogy a rostoktól szebb lesz a bőrünk, a hajunk, emeli az energia szintünket és csökkenti az érrendszeri betegségek, 2-es típusú cukorbetegség, vastagbél és mellrák kockázatát. Arról nem is beszélve, hogy mindezen jó dolgok mellett még a súlyunkat is csökkenti.

 

ffactor.jpg

Hogyan működik az F-faktor diéta?

 

A rostnak megvan az a nagy előnye, hogy a telítettség érzetét kelti bennünk és csökkenti az étvágyat. A könyv az alábbi élelmiszerek fogyasztását javasolja:

  • magas rosttartalmú reggeli pelyhek
  • magas rosttartalmú kekszek
  • gyümölcsök
  • zöldségek
  • teljes kiőrlésű gabonák
  • héjasok, dió, mandula, stb.

Fibre.jpg

 

Ez a diéta nem tiltja meg semmilyen étel fogyasztását, viszont erőlteti a fentieket, amelyek eltelítenek, így csökkentve a kalóriabevitelünket, ezáltal elősegítve a fogyást. Mivel nagy általánosságban elmondható, hogy a rostban gazdag ételek fehérjében szegények, így ez a fogyás jelentős izomveszteséget is magában fog foglalni.

Nagy előnye ennek a diétának, hogy kedvünkre ehetünk bármit, de a rost mellett úgysem leszünk képesek nagy mennyiségeket magunkhoz venni.

Ugyanakkor a legtöbb diétával ellentétben megtarthatunk egy a célunknak megfelelő szénhidrát-fehérje-zsír arányt, így küszöbölve ki a fent említett izomveszteséget.

További előnye még, hogy könnyen tervezhető és könnyen be is tartható diéta, egy átlagos „rohanó” munkatempó mellett is könnyedén megvalósítható. Nem kell hozzá semmilyen kiegészítő csodaszert szedni, így a költsége is alacsonyabb tud lenni a többi diétához képest.

 

eat-a-high-fibre-diet.jpg

 

Viszont azért, ha egy kicsit mögé nézünk a dolgoknak, akkor itt is kiderül, hogy oké, azt eszel amit csak akarsz, viszont a könyv által javasolt adagoktól többen azonnal lemennek hídba és visítva fognak elmenekülni. A rost nem fogja csökkenteni a bevitt kalóriákat, hanem csak segít az éhséget kordában tartani. Márpedig a végeredmény ilyenkor mindig ugyanaz, ehetsz pizzát, kolbászt, szalonnát, de a gyerek legó étkészletét kell hozzá használnod.

Ráadásul már a rostbevitel is jelentős kalóriát jelent magában, hiszen 100 gramm dióban van 650 kcal, míg a kekszek és más gabonafélék is simán 400 kcal körüliek.

A rost egy nagyon fontos dolog a sportolók életében, mivel ha igyekszünk a tiszta táplálkozás mellett maradni, akkor az egyben a rostbevitel csökkenésével is jár. Ezért annyira nagyon jó dolog a zabpehely a maga komplex szénhidrátjaival és 10 gramm körüli rost tartalmával. Ha nagyon szénhidrát szegény diétán vagyunk, akkor mindenképp fontos az extra rostpótlás, amire a korpák és az útifűmaghéj a legjobb megoldás.

 

funny-eating-too-much-fiber-cartoon.jpg

 

Ugyanakkor a rostnak megvan az a hátránya is, hogy gátolja a tápanyagok felszívódását, így ha nagyon sok rostot veszünk magunkhoz, akkor célszerű azt vagy szeparáltan tenni a többi étkezéstől, vagy pedig növelni kell a vitamin és egyéb kiegészítők mennyiségét. Vagy, ami a legjobb megoldás, hogy letojni ezt a csoda módszert is, és helyette tisztán táplálkozni és sokat mozogni!