Ugrás a tartalomhoz
nov. 08. 2014

A Hay diéta

Kivételesen ez most nem egy a 80-as években felkapott „megélhetési” diéta, hanem egy már ősinek mondható történet. Valamikor az 1900-as évek elején Dr. William Hay vezette be súlycsökkentési célból. Az alap ötlet az volt, hogy nem szabad a különböző makrotápanyagokat keverni egy étkezésen belül keverni.

A Hay diétának öt alapszabálya van:

  1. Ne egyél szénhidrátot és fehérjét egy étkezésen belül (mi van?)
  2. A diéta alapját gyümölcs, zöldség és saláta alkossa.
  3. Csökkentsd a protein, keményítő (rizs, krumpli) és a zsír mennyiségét.
  4. Ne egyél feldolgozott szénhidrátotokat, válassz teljes kiőrlésű lisztből készült tésztát, kenyeret. Fehér rizs helyett egyél inkább barnát.
  5. Egyél négy óránként.

hay-diet-header.jpg

Az ételek kombinálásának alapját a következő csoportosítás adja meg:

A csoport – fehérjék

  • Sovány húsok
  • Csirke
  • Sajt
  • Tojás
  • Hal
  • Bab

 

B csoport – semleges ételek

  • A legtöbb zöldség
  • Saláták
  • Magok
  • Vaj
  • Oliva olaj

 

C csoport – keményítők

  • Kekszek
  • Kenyér
  • Sütemények
  • Zabpehely
  • Tészta
  • Krumpli
  • Rizs
  • Cukor
  • Méz
  • Édességek

 

A kombináció szabályai:

  • Soha ne keverd az A csoportot a C-vel
  • Kombináld össze az A csoportot a B-vel
  • Kombináld össze a C csoportot a B-vel
  • Fogyassz zöldségeket és salátákat hüvelyesekkel

pfpyramid.png

 

A diétához tartozó elmélet szerint az ételek kombinációjával tudod szabályozni a gyomor és a test savasságát. Mert hogy szerinte a legtöbb emésztési, székelési, és ízületi problémát a test savassága okozza. A diéta hatására ezek a tünetek csökkenhetnek vagy, akár teljesen el is tűnhetnek. Vannak akik szerint ez a diéta alkalmas fogyásra és a súlyunk megtartására is, amiatt, hogy nem fogyasztunk feldolgozott ételeket, illetve figyelünk a kombinálásukra.

 

A diéta napi három teljes értékű étkezést javasol, amiből egy lúgosító, zöldségek és saláták fogyasztásával, míg a másik két étkezés fehérjét és salátákat tartalmaz. Kihangsúlyozza a reggeli fontosságát, ami beindítja a napi anyagcsere folyamatokat. Ezen felül ez a diéta is megpróbálja kordában tartani az inzulin szintünket, ami szintén fontos a testzsír csökkentésében.

 

Azonban pont a kombináció a hátrányai is ennek a diétának, mivel nem mindenki teheti meg, hogy tetszőlegesen válogassa össze a napi étkezéseit, illetve hogy mikor mit mivel fogyaszt. Mivel ez a diéta alapja, így ezt a pontot nem lehet kikerülni, márpedig, aki folyamatosan úton van, vagy üzemi étkeztetésben eszik, az nem fog tudni mindig kedvére valót találni.

 

Sokan esküsznek erre a diétára és sok másik, későbbi diéta alapját is adja, de fogyás szempontjából erre is csak az az igaz mint a többire, ehetsz te bármit bármivel, ha többet eszel belőle mint a napi kalória igényed, akkor hízni fogsz, ha kevesebbet, akkor meg fogyni. Sokan sajnos erős függőséget mutatnak a diétájukkal, ami már inkább stressz, mint segítség a testnek. Ez a diéta is jó példa erre.

Egyél tisztán, mozogj és élj lazán inkább, ezt a sok hülyeséget meg most felejtsd el!