Ugrás a tartalomhoz
nov. 12. 2014

A Japán Diéta

A Japán Diéta a tradicionális japán étkezési szokásokon alapszik. A nyugati kultúra nehéz, húsokban és szénhidrátban gazdag étrendjével szemben ez halakat, zöldséget és rengeteg rostot tartalmaz.
A diétához nem tartozik komoly tudomány, egyszerűen csak egészséges ételeket tartalmaz, gazdag rostban és omega 3 zsírsavban, viszont szegény telített zsírokban és feldolgozott szénhidrátokban.

taxonomy-banner-japanese-diet.jpg

A japán népesség körében alacsonyabbak a szív és érrendszeri megbetegedések, a stroke és a rák. Ezt a táplálkozási szakemberek a tradicionális japán konyhának tulajdonítják. Ez a diéta nem egy fogyókúrás módszer és főleg nem gyors. Maga az étrend nem a fogyást és a zsírvesztést támogatja közvetlenül, hanem egy egészséges életmódon keresztül egy folyamatos jó kondíciót tud eredményezni, aminek áttételesen lehet egy optimálisabb testsúly és kompozíció. Szemben a szigorú rendszerű számolgatós diétákkal ez egy ízletes étrend, rengeteg hallal, gyümölccsel, zöldséggel, diófélével és hüvelyesekkel. Nagy előnye, hogy gazdag rostban és könnyen emészthető ételeket tartalmaz, így könnyen eltelíti az embert és csökkenti a nassolhatnékot, amivel extra cukrot és zsírt vennénk magunkhoz. A diéta egyik jelszava a „hara hachi bunme”, ami nagyjából azt jelenti, hogy addig egyél, amíg 80%-ban jól nem laksz. Ez eleve kalóriacsökkentést jelent, mert így 25%-kal kevesebb kalóriát viszünk be, mint egy hagyományos étrend mellett.

Japanese_diet_tips_and_benefits_fashionisers.jpg

Mivel ez a diéta nem kész ételeken alapul, ezért az alkalmazóinak kell némi konyhai gyakorlattal rendelkeznie, vagy kell valaki, aki folyamatosan elkészíti a menüket számunkra. Ugyanakkor a japán konyha kevésbé intenzív ízeket használ, így, aki nem ezen nőtt fel, annak előbb-utóbb hiányozni fog a pizza és a paprikás krumpli. Nem mindenki tudja megszokni és hosszú távon fenntartani ezt az étrendet. Hátrányaként szokták felhozni, hogy magas a só felhasználása, ami, ha nem is bizonyítottan, de növelheti a kockázatát a gyomorráknak és a magas vérnyomásnak. Persze ez ellen könnyen lehet tenni és csökkenteni a só mennyiségét, de akkor az amúgy sem erőteljes íz világ további elszegényedését jelenti.

japanese-food-710x436.jpg

Valószínűleg ez a létező diéták közül az egyik legegészségesebb, így teremtve remek alapot egy egészséges életmód megalapozásához. A kiegyensúlyozottsága miatt egy stresszmentes étrendet biztosít a szervezetünknek. Mint gyakorló japán konyha fogyasztó, azt tudom mondani, hogy egyrészt tényleg jó, bár hosszú távon unalmas tud lenni. Ugyanakkor nálunk egyelőre nem egyszerű beszerezni hozzá a megfelelő élelmiszereket, és ha mégis, akkor az egyáltalán nem olcsó, viszont annál izgalmasabb.