Ugrás a tartalomhoz
jún. 06. 2015

A Slimming World diéta

Kis kiruccanás után ideje visszatérni az „igazi” diétákhoz. Már amennyiben egy átlagos diéta marketing felturbózásos verziója igainak tekinthető. Mindenesetre kicsit értelmesebb, mint mondjuk az igyál citromos vizet petrezselyemmel és majd az jól lefogyaszt diéta.

Eredeti nevén a Slimming World egy 1969-ben alapított angol cég, ami mára egy hálózattá nőtte ki magát több mint 3000 képzett tanácsadóval.

tumblr_static_slimming_logo.jpg

Ez a diéta is a kalória deficitre alapoz az élelmiszerek csoportosításával. Mindezt egy kicsit megbonyolítja, mert nem zár ki semmilyen ételt vagy tápanyagot (mondják ők, de persze ilyen nincs, mert aztán mindig jön a feketeleves) Viszont az össz bevitt kalóriát redukálja le. Az ételeket három csoportba sorolja:

1. A szabadon fogyasztható élelmiszerek. Ezek a saláták és a zöldségek nagy része. Ezeket lehet korlátlanul magunkba tömni, mivel kalóriatartalmuk a nullához konvergál.

2. Magasabb kalóriatartalmú élelmiszerek, amelyeket „muszáj” fogyasztanunk. Salátán nem lehet élni, kellenek vitaminok, ásványi anyagok, fehérje, zsír, stb. Emiatt bizonyos ételekre szükségünk van. Így eme bölcs diéta nem tiltja meg ezeket, de fogyasztásukat korlátozza.

3. A „nem süti” kaják. Ide azok tartoznak, amelyek a magas kalóriatartalmuk miatt nem fogyaszthatóak korlátlanul és büntetlenül. Az tök mindegy, hogy a sok kalória miből tevődik össze, meg hogy jó vagy rossz zsírok. Mindegy. Persze ezek sem tiltottak, csak a mennyiségük korlátozottak.

image-3337491881.jpg

A másik pillére a SW-nek a napok periodizálása. Van zöld és piros nap. Pont mint a nőknél. Csak itt a piros nap az „ünnep”

Ha zöld nap, akkor ehetsz mindent, ami az 1. csoportba tartozik, viszont tilosak a tejtermékek, húsok, tojás, sajtok. Aztán jön a piros nap, amikor szintén lehet az 1. csoportból bármit enni és ehhez jöhetnek a magas fehérje és szénhidrát tartalmú ételek.

A fentiek alapján látszik, hogy összességében egy kellemesebb diéta, mint a többi kalóriamegvonó módszer, mert itt azért szinte bármit meg lehet enni, legfeljebb nem minden nap és nem korlátlan mennyiségben. Viszont azért valamit csak fel kell áldozni ha az ember mozgás nélkül, csak a kalóriabevitelre koncentrálva szeretne fogyni. Ugyan a piros és zöld napok miatt szétválik a fogyasztható élelmiszerek csoportja, de ettől még nem egy szétválasztó diéta, nincs szükség eget rengető badarságokra, hogy méreganyagok meg különböző emésztés, stb. Simán csak annyi elméletet visz bele, amennyit muszáj. Ugyanakkor van némi próbálkozás is a diétában, hogy legalább a minimális makro-nutrienseket magunkhoz tudjuk venni.

 slimming-world-dec-2010.jpg

Fontos fegyvertény, hogy egy közösség áll a diétázó mögött. Még ha üzleti alapon szerveződött közösség is, de akkor is segítenek, tanácsokat adnak, támogatnak, lelkesítenek. Komoly irodalommal és segédletekkel is rendelkeznek. Létezik például táblázat minden egyes komolyabb üzletláncra, hogy hol melyik étel melyik csoportba tartozik, megkönnyítve így bevásárlásokat.

Ugyanakkor a hátránya is ugyanaz mint az előnye. Eleinte elég nehéz követni a csoportokat, meg a napok színét. Nem tartozik az egyszerűen követhető diéták közé. Persze aztán belejön az ember, de ugyanakkora erőfeszítéssel, amit a diétára fordít az ember, inkább elmehetne mozogni rendszeresen és akkor nem kellene egyáltalán diétáznia sem. És ez a talán legnagyobb hibája is, hogy nem foglalkozik a mozgással.

keep-calm-come-to-slimming-world-2.png

Pedig ez az emberek legnagyobb problémája, hogy csupán táplálkozás oldalról próbálják meg elérni a fogyást, ami így még ha sikerül is akkor is fogyás és nem zsírvesztés. És ebben a SW is partner. Koplalj mozgás helyett.

Szóval összességében erre is inkább a „ne csináld” javaslatunk van. Menjél inkább mozogni, itt a nyár, a jó idő, irány ki a szabadba!