Ugrás a tartalomhoz
jún. 28. 2015

A fitness ipar legnagyobb átverései

Nyilván nagyon kíváncsi lettél a cím láttán és azt sem tartom kizártnak, hogy valami világmegváltó dolgot vársz, netán a "Szent Grál" megtalálásának reményével kezdtél bele az olvasásba...

Egy kicsit le kell lombozzalak, mivel semmi újdonság nem lesz az alább leírtakban, csupán arról van szó, hogy valószínűleg teljesen másként tudtad vagy tanították neked ezeket az alapvető dolgokat. Ez természetesen nem a te hibád, mert az összes "szaklap" fitnessguru és maga az egész fitness ipar is ezeket a régóta használt elméleteket és téziseket sulykolja beléd. Ezek ismertében mondhatnánk is, hogy "ha mindenki ezt mondja és használja akkor ez nyilván így van...és működik is" Az igazság azonban ettől olyan messze áll, mint a Magyar gazdaság a fellendüléstől. De ha nem ez a helyes irány, akkor miért hisz olyan szentül benne mindenki.. a válasz nagyon egyszerű, mivel pszichológiai oka van. "Ha mindenki ezt használja és vallja akkor az csak jó és csakis működőképes lehet". Természetesen jöhet a kérdés- Ki vagyok én, hogy megkérdőjelezzek szinte mindenkit? Az igazság az, hogy nem szeretnék senkit és semmit pellengérre állítani, csupán szeretnék mutatni egy másik utat, melyet tudományos kísérletekkel is igazoltak és az emberi test alapvető "szabályait" figyelembe véve valóban működnek. Valószínűnek tartom, hogy egy-két állításon felkapod majd a fejed és hevesen ellenkezni fogsz... de mielőtt végképp elvetnéd őket gondolkodj egy kicsit.

trainer-yelling-cycling-bike.jpg

Ha gyakran étkezel az gyorsítja az anyagcseréd!

Szerintem a leggyakrabban használt elmélet, melyet azonban nem igazán sikerült sosem tudományos kísérletekkel alátámasztani. A dolog lényege annyi, hogy a napi hatszori (vagy többszöri) "kisebb" étkezéstől felgyorsul az anyagcseréd.. ily módon könnyebbé válik a zsírégetés... Tehát: többet eszel és mégis fogysz! Ez így jól hangzik nem? Csakhogy ezt a több mint 30 éve kitalált és elfogadott tézist nem igazán sikerült még tudományos kísérletekkel bizonyítani. Kanadai és Francia tudósok is elvégeztek már számos kísérletet a napi többszöri étkezés fokozott zsírégető hatását bizonyítandó, azonban egyszer sem jutottak pozitív eredményre. Ugyanakkor arra a feltételezésre jutottak, hogy a naponta elégetett kalóriák számának tekintetében teljesen mindegy, hogy azt az előírt 1500 kilokalóriát hatfelé bontva tolod be vagy éppen kétszeri étkezéssel fogyasztod el. Egy másik kísérletben a napi hatszori (tehát a 3 fő és 3 kisebb étkezés) és háromszori étkezés hatásait hasonlították össze több ezer tesztalanyon és arra a megállapításra jutottak, hogy a zsírégetés szempontjából nincs lényeges különbség a két "csoport" között.
A dolog biológiai hátterét tekintve.. hogy ne csak a levegőbe beszéljek.. a szervezetnek éhezés során több dologról is gondoskodnia kell, az egyik ilyen lényeges funkció a zsírégetéssel áll kapcsolatban. A máj ugyanis koplaláskor fokozza a koleszterint epesavakká alakító enzimek termelését, az epének pedig van egy olyan előnyös tulajdonsága, hogy fokozza a barna zsírszövet aktivitását. Ez lehet hogy érdekesen fog hangzani, de a szervezetben megtalálható, túlnyomórészt "fehér" zsírszövet mellett vannak olyan zsírsejtek is melyek kalóriákat égetnek (ezek pedig a barna zsírszövetben találhatók). Ez az egyik oka annak, hogy éhezéskor fokozódik a zsírégetés.

A lefekvés előtti étkezéstől kövér leszel!

Röviden annyi a "hiedelem" lényege, hogy ha este 6 után enni merészelsz, akkor azzal elrontod az egész napi diétádat és csúnya hájas pacák válik belőled. Na jó.. ezt most direkt írtam ilyen szarkasztikusan eltúlzottra, de nagy vonalakban erről van szó. Most akkor egy nagyon csúnya dolgot fogok mondani... az időzítés nem számít, "A szervezeted semmivel sem hajlamosabb több zsírt tárolni este, mint bármely más napszakban"! És ezt akkor valójában nem is én mondtam, csak idéztem a neves táplálkozástudós Alan Aragon szavait. A legutóbbi kutatások is ezt bizonyítják, legutóbb például az Oregon Egyetem tudósai jutottak arra a következtetésre (még 2006- ban) hogy a túl sok kalória bevitele az evés időpontjától FÜGGETLENÜL súlytöbbletet okoz.. sőt tovább megyek: Egy másik kísérlet alanyai (a később evők) fokozottabb zsírégetést produkáltak, mint az esti étkezést mellőzők.

food.jpg

Akkor jöjjön megint egy kis biológia: A szervezet éhezés során egy ún. Grelin nevű hormont termel, melyből főként az éjszakai "koplalás" során több hullámban is kerül a véráramba, ezzel eddig nem is lenne semmi baj, de mivel ezt a hormont "éhséghormonnak" is nevezik és nagyrészt ez felel az éjszakai nassolásokért így már nem is annyira rózsás a helyzet. És a vicc az, hogy minél éhesebb vagy a szervezet annál többet termel belőle. Na és hogy mit is akarok én ebből kihozni? Az a tény, hogy az éhség még nagyobb éhséget szül és hacsak nincs acélos akaratod egy gyengébb pillanatodban elkövetett bűnözés megölheti az egész napos diétádat. Ezt megelőzendő olyan ételeket fogyasztasz este, melyek nem a "feketelisták" éléről kerültek a tányérodra, ezzel egyrészt eléred, hogy nem sanyargatod magad, jobb lesz a közérzeted és jobban is alszol (ez a melatonin nevű hormonnal függ össze) Az alváshiány hatására növekedik a szervezet grelinszintje.. ami egy ördögi kör és nem igazán segíti elő a hőn áhított szálkás test elérését.

A kis súly nagy ismétlésszámmal kombinálva szálkás izomzatot eredményez!

Ez az egyik kedvencem és nem csak azért, mert ebben a témában nagyon elfogult vagyok, hanem azért is mert a nagy súlyokkal való edzésnek több bizonyított előnye is van a fenti feltételezéssel ellentétben. Ha nem emelsz nagy súlyokat nem is fogsz úgy fejlődni ahogy szeretnéd, mivel a kis súlyokkal való edzés nem okoz elegendő aerob vagy anaerob terhelést. Gondolkodjunk egy kicsit... tegyük fel, hogy tömegnövelésed alatt nagy súlyokkal és kis ismétlésszámmal dolgoztál.. ez eddig rendben is van. Úgy döntesz, hogy most már szeretnél is megszabadulni a felesleges zsírraktáraidtól (magyarul jön a szálkásítás szakasza) visszább veszel a súlyokból és ennek kompenzálására megnöveled az ismétlésszámot.. igen ám viszont a nagy súlyokhoz és ezáltal nagy terheléshez szokott izomzatod a jóval kisebb terhelés (babasúlyok) hatására elkezd visszafejlődni, mivel ha jobban belegondolsz már nincs rá szüksége, hogy nagy és erős legyen. Ilyen ez a fránya izom (és az a fránya emberi test) amire nincs szüksége feleslegesen nem tartja meg!

johnniejackson5.jpg

A reggeli a nap legfontosabb étkezése!

Ez egy régóta egyértelműnek hitt tézis, miszerint reggelizz úgy mint egy király... ebédelj úgy mint egy polgár és vacsorázz mint egy koldus. Olyannyira megszoktuk már ezt az étkezési szokást, hogy senkinek még csak eszébe se jutott megkérdőjelezni a hatásosságát. Viszont ha megpróbálunk másként gondolkozni és netán megvizsgálni ennek a "szokásnak" az eredményességét, akkor érdekes dolgokra bukkanhatunk.
Nemrégiben a Salk Biológiai Kutatóintézet által publikált kutatási eredmények teljesen más eredményre engedtek következtetni. Rájöttek ugyanis, hogy a nagy étkezési ablak (tehát az az idő, melyet nagyobb megszakítás nélküli étkezéssel töltünk) a raktározott zsír mennyisége és a különböző egészségügyi problémák (pl cukorbetegség, májbetegség) erős összefüggésben állnak egymással.

59440_157327747614494_434946_n.jpg

A kutatásban az alanyokat 2 csoportra osztották. Az egyik csoport tagjai akkor ehettek, amikor épp úri kedvük tartotta, a másik csoportban lévőknek viszont csak egy 8 órás időszakban adtak enni, mely időintervallum csupán a délutáni órákban kezdődött. Az eredmény: Az első csoport tagjai meghíztak, magas lett a koleszterin és vércukorszintjük valamint kisebb májkárosodás is kialakult náluk. A másik csoportban étkezőknek ezzel szemben 28 százalékkal kisebb lett az átlagos testtömegük, továbbá nem lettek egészségügyi problémáik pedig ugyanazt az ételeket fogyasztották, mint az első csoport tagjai. A tudományos magyarázat az egészre az, hogy az étkezési időintervallum korlátozása miatt jobb lesz a szervezet glükóz, koleszterin és zsír anyagcseréje, másrészt a későbbi étkezés miatt hosszabbra nyúlik az éjszakai koplalás ezáltal a szervezet zsírégető funkciója sokkal jobban dominál.
A reggeli kihagyásával egy másik előnyhöz is juttatjuk magunkat, ez pedig a csökkent éhségérzethez. A testünket ugyanis ezzel hozzászoktatjuk, hogy akkor várja a kalóriákat, amikor elkezdünk enni. Az emberek nagy része ugyanis nincs hozzászokva ehhez, így gyakrabban éhesek.. ergo nagyobb az esélye a fölösleges kalória bevitelnek.

Az alacsony intenzitású, sokáig tartó kardió edzéssel lehet a legjobban zsírt égetni!

Valahogy nagyon elterjedt ez a fajta "módszer" a fölös kalóriák elégetésére... csak azt nem értem, hogy miért? Az tény, hogy bármiféle mozgással lehet kalóriát égetni ( pl olvasás közben is ez történik veled) az azonban nem mindegy, hogy mennyit és hogy nézel majd ki utána..
Rengetegen "gyötrik" magukat akár több órán keresztül tartó futással vagy biciklizéssel, hogy az álomalakra szert tegyenek.. és ezzel nincs is baj, de ha van egy sokkal hatékonyabb és nem utolsó sorban időtakarékosabb megoldás akkor miért ne azt alkalmazzuk? A témába most nem szeretnék belemenni részletesen (mivel egy külön cikket fogok majd szánni neki) azt azonban elmondom, hogy a rövid ideig tartó nagy intenzitású ún. intervall. ( HIIT) edzésekről van szó. Vegyük példának a futást.. csakhogy most nem fogunk órákon keresztül futkározni.. mert most sprintelni fogunk. Vegyünk egy 2 perces időtartamot, melyben 20 másodpercenként váltogatni fogjuk a sprintet és a sétát, de sprint alatt tényleg azt értem, hogy "ami a csövön kifér". A futás le is van tudva.. és ami a legjobb, hogy az intervall. edzések után a kalóriaégetés még 24-48 órán keresztül folytatódni fog.
Csak hasonlíts össze nyugodtan egy sprintert és egy hosszútávfutót:

95245.jpg

Egy kis segítség: Nem a baloldali végez HIIT edzéseket...

Lehet, hogy a most leírtak eretnekségnek hangzottak számodra és a felét sem hitted el, viszont ezek a tudományosan bizonyított módszerek tényleg működnek, így még csak hitre sincs szükséged.. a legegyszerűbb ha kipróbálod őket!