Ugrás a tartalomhoz
ápr. 03. 2016

Hogyan építsünk erős nyakizmot

Sokan nem tulajdonítanak nagy jelentőséget a nyakizmok edzésének, pedig mint tudjuk testünk egy egységet alkot és csupán annyira vagyunk erősek mint a leggyengébb láncszeme. Az emberek többségénél ez így is van, hiszen ha csak az ismerőseink között szétnézünk hány emberre foghatnánk rá, hogy vastag és erős nyakkal rendelkezik? (most őszintén) Csak hogy megemlítsek 3 tényt: A nyak a legtöbb ember testének gyenge láncszeme. Az erős nyak könnyebbé teszi a legtöbb emelést (deadlift). A nyak "hídjai" segítenek koordinálni az egész hátsó láncot (sokszor a hátfájás a lánc felső, tehát a nyaki részen jelentkezik, a tarkónk "stresszgyűjtő" hatásáról és az ennek köszönhető görcsökről már nem is beszélve).

leadimage.jpg

"Két dolog van ami egy srác férfiasságát visszavetheti a teremben: Ha csak ül a Fitness labdán és az ha nem edzi a nyakát" (a labdás rész később még világos lesz)

 A nyak izmainak megfelelő szintre fejlesztése elengedhetetlen, mind az egészség, esztétika és az erő szempontjából.  A nyakunk nem vethet minket vissza, hogy elemeljünk 300kg-ot.. pedig ez megtörténhet, ha semmibe vesszük azt a testrészt mely gyakorlatilag testünk és cselekedeteink irányítóját hordozza egy életen át.

Silány nyak, silány test!

Számos ortopédiai probléma visszavezethető a nyakunkra, többek között a fejfájás, vállfájdalmak, hátfájás, de még a csípőproblémák is. Sőt, több mint 10 különböző kiropraktikai kezelés létezik, melynél  a felső nyaki csigolyák kezelésével szüntetik meg a fájdalmakat és moderálják a mozgásszervi diszfunkciókat (főként az atlas-ra, axis-ra és a tarkóra fókuszálva)
Egyszerűen megfogalmazva ha a nyakunkat valamilyen bántalom éri nem küldhet hatékonyan agyi jeleket a test többi részére, ami gondolom nem kell mondanom, hogy nem a legszerencsésebb dolog. Tehát, még mindig szarsz a nyakadra?

Harcos nyak...

Ami régen a férfiaknál egyet jelentett azzal, hogy valaki igazi harcos legyen. Természetes módon az ember védelmét szolgálta és segítette a vadászatban, majd a gladiátoroknál a masszív nyak látványa emelte ki az egyént a többiek közül, ami elősegítette őt a hatékony gyilkoláshoz.
Manapság a túlzott számítógép használat következtében kialakult "fejjel előre" testtartás valamint az ülő életmód jelentős mértékben hozzájárult eme testrészünk elsorvadásához és ezzel együtt számos, úgynevezett civilizációs ártalmakhoz.
Régóta az egyik legjobb gyakorlat a nyak erősítésére a birkózó híd (amit a birkózók előszerettetel alkalmaznak) amikor is a hídtartásnál a kezeink helyett a fejünkkel támasztjuk meg a testünket. Ennek hátránya azonban, hogy kicsi a mozgástartomány és ennek köszönhetően csökken a mobilitás és a hatékonyság. A megoldás tehát... híd nagyobb mozgástartománnyal.

Szerezz be egy Fitness labdát!

Számos más előnye mellett most megmutatom, hogy tudod használni a nyakad hatékony edzésére is. A labdának köszönhetően a híd ugyanis tízszer jobb mozgást biztosít és tálcán kínálja neked a jobb progressziót és  regressziót. 



A videón látható, hogy a nyak mozgása milyen extrém terjedelemben történik és minden helyzetet ki tudunk vele használni, szemben a normál híd stabil véghelyzetével.
A nagy mozgásterjedelem másik nagy előnye, hogy segít koordinálni az egész hátsó lánc munkáját. A videón is látszik, hogy ebben a helyzetben a hátsó lánc megfelelően működik és a gerinc egész szakasza, valamint a fenék is részt vesz ebben az összehangolt munkában.

Mindenkinek csak javasolni tudom ezt a gyakorlatot azt pedig megígérhetem, hogy a mozgásod minőségén jelentős mértékben javítani fog. Ha eddig csak a  padlón csináltad a hidat javaslom szerezz be egy labdát és feel the difference!