Ugrás a tartalomhoz
jún. 23. 2016

Tényleg csalás a gurtni használata?

A súlyzós edzés Ku-Klux-Klánja szerint, aki nem szabadsúlyos edzést végez, hanem gépeket használ az nem is ember, csak valami csökevény. Akik meg gurtnit is mernek használni, azok már csak transznemű állatok. Mert hát azzal, hogy odakötözöd magad a súlyhoz, azzal a fogásod fog gyengülni és végül olyan lesz a kézfogásod, 50ead661742335de5fc9430a81366efe.jpg

Ha alaposabban szétnéz az ember, akkor gurtnit a két véglet használ, egyrészről ott van Brian Shaw, Hafthor Mountain Bjornsson, de akár Dimitry Klokov és Mikhail Koklyaev. Nos, nem hinném, hogy ők a kislányos pacsijukkal futottak volna be, pedig lépten, nyomon látni, hogy gurtnit használnak. Másrészt viszont tényleg ott van az a papucsban edző közösség, akik még az ásványvizről is gurtniban tekerik le a kupakot. Ez utóbbival ne is foglalkozzunk, ők ettől érzik magukat hardcore-nak. Ám legyen.

Viszont ott vannak a tényleg kemény csávók, akik viszont tudatosan használják. A gurtni szerepe kettős náluk. Egyrészt segít kivenni a láncból a leggyengébb elemet, a fogáserőt, másrészt pedig azzal, hogy legalább a szorításra és a rúd megfogására nem kell koncentrálni, azzal segít a precízebb mozgás kivitelezésében.

Természetesen az erősportoknál nagyon fontos a fogás ereje, azonban jellemzően csak egy ismétlést kell végrehajtani, míg edzésen komplett sorozatokat, még ha kisebb súlyokkal is. A kezünk és alkarunk sokkal kisebb izomcsoport, mint mondjuk a hátunk, sokkal könnyebben kifárad. Jellemzően, nagyjából 400 kilóig a felhúzásban nem a fogáserő szokott a szűk keresztmetszet lenni, így a kiegészítő gyakorlatok fejlesztő ereje elegendő a fogásunk karban tartására. Míg azoknál a szerencsés kiválasztottaknál, akik képesek 400 kiló feletti súlyokat mozgatni, azoknál lehet látni, hogy időnként meg-megcsúszik a fogásuk a rúdon és elejtik azt. Ilyenkor vagy kigördül a kezükből a rúd, vagy megcsúszik, vagy csak simán lenyúzza a tenyerükről a bőrt az irtózatos súly és bőröstül távozik az ujjaik közül a rúd. Lehet akármilyen erős a fogásuk itt már nem minden esetben elegendő. Tehát ha azt akarjuk látni, hogy szép lassan megközelítik az 500 kilót felhúzásban, muszáj elnézőnek lennünk a gurtni használatával. Haha!

ff17584f5a03c8cc5620a557dee8ff57.jpg

Az olimpiai súlyemelőknél is gyakran látni, hogy gurtnival gyakorolnak. Hiába kisebb itt a súly, mint az erőemelőknél, a mozgás sokkal dinamikusabb. Sokkal nagyobb hangsúly van a precíz végrehajtáson. Jelentős pluszt tud adni, ha legalább a rud biztos megtartásával nem kell foglalkozni.

Látva a nagyokat és profikat, egyértelmű, hogy a gurtni használatától nem leszünk gyengék és puhányok. Azonban ha ész nélkül alkalmazzuk, akkor ne csodálkozzunk, ha nélküle nem leszünk képesek ugyanarra a teljesítményre. Ha nem kívánunk versenyezni, akkor semmi baj nincs ezzel, hiszen magunknak kell megfelelnünk. Azonban ha versenyezni akarunk és számít a fogás erőssége, akkor bizony vagy korlátozzuk az a